Blog

ملی‌پوش اصفهانی تکواندو گفت: تکواندو را انتخاب کردم چون در کودکی دست چپ من دچار حادثه شد و تکواندو ورزشی است که ۷۰ درصد با پا سر و کار دارد.

سرنوشت نفر سوم تکواندو جهان با یک حادثه تغییر کرد

به گزارش جودو وازا از اصفهان، قهرمانی در آوردگاه‌های آسیایی و جهانی برای او تبدیل به امری تکراری شده است، حادثه‌ای که در کودکی برای این جوان اصفهانی به وجود آمد، شاید برای همیشه سرنوشت وی را تغییر داد. حامد حق‌شناس تکواندو‌کار شایسته دیار زاینده‌رود در گفت‌و‌گویی نوروزی با خبرنگار ورزشی جودو وازا اصفهان در رابطه با مسیر زندگی ورزشی خود و بی‌مهری‌هایی که بعضا با آن مواجه می‌شود، سخن گفته است؛ این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم: فارس: چرا تکواندو را انتخاب کردید؟ حق‌شناس: تکواندو را انتخاب کردم چون در کودکی دست چپ من دچار حادثه شد و تکواندو ورزشی است که ۷۰ درصد با پا سر و کار دارد. فارس: در مورد تکواندو کیورگی توضیح کوتاهی بفرمایید. حق‌شناس: تکواندو کیورگی مبارزه‌ای است بین دو نفر که با پا ضرباتی به نواحی بدن و سر وارد می‌شود، در پاراتکواندو که من در آن شرکت می‌کنم قسمت سر حذف می‌شود و ضربات فقط به بدن وارد می‌شود. فارس: در سایر رشته‌ها نیز فعالیت داشتید؟ حق‌شناس: در رشته پرتاب‌ نیزه که بخشی از دو و میدانی است نیز شرکت کردم اما ادامه ندادم. فارس: چه زمانی به تیم ملی راه یافتید؟ حق‌شناس: از سال ۱۳۹۷ در اردو‌های ملی تکواندو حضور داشتم.

فارس: حس و حال اولین حضور در تیم ملی چطور بود؟  حق‌شناس: حضور در تیم ملی برای نخستین بار حس جدید و مهیجی داشت. فارس: در چه مسابقات بین‌المللی شرکت داشتید و چه افتخاراتی کسب کردید؟ حق‌شناس: در سال ۲۰۱۸ در مسابقات آسیایی ویتنام مدال طلا را کسب کردم، در سال ۲۰۱۹ در جام ریاست فدراسیون‌ها که در کیش برگزار شد دوم شدم، در سال ۲۰۲۱ در مسابقات آسیایی لبنان دوم شدم و در مسابقات جهانی ترکیه مقام قهرمانی را کسب کردم، در سال ۲۰۲۲ در ویتنام قهرمان آسیا شدم و در رقابت‌های عربستان نیز مدال طلا را کسب کردم. فارس: تنها اصفهانی تیم ملی هستید؟ حق‌شناس: بله، در پاراتکواندو آقایان تنها نماینده اصفهان هستم. فارس: وضعیت تکواندو اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت دارید؟ حق‌شناس: تکواندو رشته بسیار خوبی است و پتانسیل خوبی نیز در استان اصفهان وجود دارد اما متاسفانه سرمایه‌گذاری از سوی باشگاه‌ها صورت نپذیرفته است، در حالی که اصفهان در دوره‌های گذشته المپیک نماینده داشته است.

  فارس: چه اهدافی برای آینده ورزشی خود در نظر دارید؟ حق‌شناس: برای قهرمانی جهان در مسابقات ۲ ماه آینده تلاش می‌کنم، بازی‌های آسیایی هانگژو نیز در پیش است و امیدوارم بتوانم افتخارآفرینی کنم، بعد از آن در مسابقات انتخابی پارالمپیک که در شهر منچستر برگزار می‌شود، شرکت خواهم کرد. فارس: سال ۱۴۰۱ چگونه گذشت؟ حق‌شناس: سال خوبی بود، بعد از جراحی رباط صلیبی که داشتم، توانستم به مسابقات و رنکینگ جهان بازگردم و حالا در رنک سوم دنیا قرار دارم.  

  فارس: اولین مکانی که پس از تحویل سال می‌روید کجاست؟ حق‌شناس: زمانی که پدربزرگ و مادربزرگ در قید حیات بودند به خانه آن‌ها می‌رفتیم اما در این چند سال بیشتر در خانه هستیم. فارس: بیشتر دوست دارید عیدی بدهید یا بگیرید؟ حق‌شناس: هم عیدی دادن و هم عیدی گرفتن زیباست و در هر صورت خوشحال می‌شوم. فارس: صحبت پایانی؟ حق‌شناس: به عنوان ورزشکاری که سهمیه آسیایی دارم و حضورم در پارالمپیک تقریبا قطعی است، هیچ حمایتی را احساس نمی‌کنم، استان‌های دیگر بسیار بیشتر از اصفهان از نمایندگان خود حمایت می‌کنند، شهر اصفهان یک شهر صنعتی است و نباید وضعیت ورزشکاران آن به این شکل باشد، برای طلای آسیایی ۸ میلیون تومان پاداش گرفتم که شاید هزینه رفت‌ و‌ آمد من به اردو‌های تیم ملی هم نباشد، نمی‌دانم به چه دلیل سپاهان و ذوب‌آهن در تکواندو تیم‌داری نمی‌کنند در حالی که تکواندو یکی از پرافتخارترین رشته‌های اصفهان است. پایان پیام/۶۳۱۳۴/

دیدگاهتان را بنویسید