
رسیدگی به برخی از پلهای اهواز با توجه به وضعیت سازهای، ترافیکی، ایمنسازی و… به دلیل وضعیت بغرنچی که دارند ضرورتی اجتنابناپذیر است و احتمال میرودهر لحظه حادثهای را رقم بزنند.
به گزارش جودو وازا از اهواز، رسیدگی به برخی از پلهای اهواز به دلیل قدمت بالایی که دارند همچنین وضعیت سازهای، ترافیکی، ایمنسازی، تحکیم و تعریض آنها ضرورتی اجتنابناپذیر است چرا که ایمنی و سازه برخی از آنها وضعیت بغرنجی داشته و هر لحظه احتمال بروز حادثه وجود دارد از طرفی برخی از پلها از روشنایی لازم و کافی برخوردار نیستند، بنابراین ایمنی آنها صرفاً از زاویه و نگاه ترافیکی نباید باشد.
با توجه به قدمت پلها، شرایط محیطی، سنگینی ناشی از افزایش حجم و ترافیک عبوری و افزایش انتظارات بهرهبرداری، تحکیم و تعریض پلها، بیش از پیش اهمیت دارد این در حالی است که مدیریت شهری اهواز سالها نسبت به پلها بی توجهی کرده و عملاً پلها از نظر ایمنی و سازهای در اولویتهای بعدی آن قرار گرفتهاند.
وضعیت خطرناک پل راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله
سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز در خصوص تعیین اولویتهای رمپ و لوپ پلهای کارون و تعریض و بهسازی پلها، اظهار کرد: برخی از پلهای اهواز مانند پل راهنمایی، کوی علوی، لشکر و شهید دغاغله وضعیت بسیار خطرناکی دارند و نیاز به ترمیم و تعریض دارند.
وی با بیان اینکه در بحث تعریض و بهسازی، پلهای شهدای دغاغله، راهنمایی، لشکر و کوی علوی مد نظر هستند، افزود:کار مطالعات رمپ و لوپهای پل چهارم، پنجم و هفتم و دو زیرگذر نیز باید انجام شود.
پل راهنمایی نا ایمن است
احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در این رابطه، اظهار کرد: برخی پلهای اهواز شاید زیاد از بُعد ترافیکی مشکل نداشته باشند اما بیتوجهی به سازه میتواند هر آن حادثه ناگواری رقم بزند؛ بخشهایی از پل راهنمایی اهواز ریزش کرده و این پل، کاملاً ناایمن است.
وی با تاکید بر اینکه پل لشکر از نظر سازهای نیز مشکل جدی دارد و در برخی قسمتها نشست کرده است، افزود: اکنون باید اولویت ما همه پلها باشد و باید بخشی از نظر سازهای تحکیم و بخشی نیز باید تعریض شوند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز، با اشاره به ریزش دیوارههای پل کوی علوی، بیان کرد: پل شهدای دغاغله نیز بسیار باریک و پر ترافیک است، اولویتبندی امکانپذیر نیست و باید نگاه جامع در زمینه وضعیت پلها داشته باشیم.
سراج با ابراز نگرانی از وضعیت پلهای روی رودخانه کارون، افزود: در حال حاضر احداث یک پل سه تا چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در این خصوص باید یک پروژه ملی برای اهواز تعریف شود.
وی گفت: یکی از مهمترین پروژههای ملی در اهواز در کنار مترو، احداث پل دهم اهواز است که اگر این پل احداث شود فرصت ترمیم پلهای دیگر و بستن پل تاریخی «معلق» فراهم میشود.
عادل شیشهگری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز در این رابطه اظهار کرد: پلی در خروجی اهواز به سمت ملاشیه وجود دارد که این پل به دلیل کم عرض بودن در بخشی از مسیر، دو لاین آن به هم میپیوندند و مسیر یک لاین میشود.
وی افزود: با بیان اینکه در این مسیر حداقلِ معارض وجود دارد و به مدت سه، چهار ماه میتوان لاین دوم آن را احداث کرد، این نقطه مسیر تردد تریلرها است و خودروهای سبک نیز در حال تردد هستند در حالی که جداکنندهای در این مسیر که شاهراه اصلی است، وجود ندارد.
وی گفت: امکان تعریض پل شهدای دغاغله در این مدت زمانی وجود ندارد چرا که جاده دسترسی 50 روستا از مجاورت این مسیر میگذرد و این جاده تعریض نشده است.
به گزارش جودو وازا در اهواز، حداقل زمان بهرهبرداری از پل در ایران 50 و درکشورهای اروپایی 100 سال به بالا است اما در طراحی سازهای پل معمولاً برای عمر 100 سال به بالا کار پیشبینی میشود.
آنچه عمر پلها را کم و تعمیر، باسازی و رسیدگی به آنهارا عقب میاندازد عدم وجود تیم نگهداری در معاونت فنی شهرداری است و اگر این تیم وجود دارد نگهداری از پلها در اولویت آن نیست.
پایان پیام