Blog

دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم موضوع حق‌آبه هیرمند را در دستورکار جدی خود قرار داده و آنگونه که پیش از این نیز امیرعبداللهیان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران حتی از یک قطره از سهم ملت از حق‌آبه‌های تاریخی و مرزی نخواهد گذشت.

دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری حق‌آبه هیرمند چه کرد؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی جودو وازا، این روزها و با شدت گرفتن دمای هوا و خشکسالی سیستان و بلوچستان باز هم موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند زیاد به گوش می‌رسد. موضوعی که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم از جمله موارد در دستورکار دستگاه دیپلماسی بود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که پیش از این بارها بر احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان در این خصوص تأکید کرده بود، اخیرا نیز به وزارتخانه‌های امور خارجه و نیرو در این زمینه ماموریت داد که این موضوع را در اولویت‌ قرار دهند. تأمین حق‌آبه ایران از هیرمند به کرات از سوی مقامات دولت سیزدهم مورد تأکید قرار گرفت و حسین امیرعبداللهیان ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حق‌آبه‌های تاریخی و مرزی نخواهیم گذشت. مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم عنوان کرده بودند که اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد، تاثیری بر توافقات و تفاهمات ندارد. آنگونه که سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی (+) دهم آبان ۱۴۰۰ در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و قطعا در تماس‌های دو طرف این موضوع پیگیری می‌شود.

  حسین امیرعبداللهیان که پیش از این در رایزنی‌ها با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به کرات این موضوع را در گفت‌وگوها مورد اشاره قرار داده بود، در نخستین ماه سال جاری (۱۴۰۲) در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبکستان امیرخان متقی را در محل اقامتش به حضور پذیرفت و در آن دیدار اقدامات به عمل آمده از سوی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند را لازم اما غیرکافی خواند و گفت که ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است. وی در آن دیدار موضوع حق‌آبه را مشکلی مزمن خواند که ضرورت دارد به صورت عملی نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود در این زمینه اقدام جدی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان مورد توجه قرار گیرد. امیرخان متقی هم در آن دیدار ضمن تأکید بر پایبندی افغانستان بر معاهدات بین‌المللی و از جمله حق‌آبه ایران، آخرین اقدامات به عمل آمده در این زمینه را تشریح کرد.

  پس از آن و در این مدت وزیر امور خارجه دیدارهایی با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس داشت و آنها را در جریان آخرین اقدامات مربوط به پیگیری حق‌آبه هیرمند و گفت‌وگوهای انجام شده با هیأت حاکمه موقت افغانستان قرار داد و ضمن تأکید مجدد بر پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند اعلام کرد که این موضوع همچنان در دستورکار وزارت امور خارجه قرار دارد. وزیر امور خارجه در دیدار «محمد سرگزی» نماینده زابل و نمایندگان نخبگان استان سیستان و بلوچستان، پیگیری موضوع حق‌آبه هیرمند را از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه خواند. این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین در دیدار «حبیب‌الله دهمرده» نماینده زابل با بیان اینکه در تحقق حق‌آبه ملت ایران از هیرمند جدی هستیم، گفت: مقامات هیأت حاکمه افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران اعلام کرده‌اند و انتظار داریم در این زمینه کوتاهی نکنند. از سوی دیگر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ اردیبهشت سال جاری هم در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند تصریح کرد: از پیگیری حق‌آبه ایران در هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامدیم. آقای امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد.

  وی با بیان اینکه طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران اعتراف و اقرار دارد، خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در آخرین دور مذاکرات که در سمرقند انجام شد، نیز بر این موضوع تأکید کرده است. البته در این خصوص آنها دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که چرا حق‌آبه کامل ایران را ادا نمی‌کنند که طبیعتا این موضوع برای ما قانع کننده نیست و این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار داده‌ایم. روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیأت دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم احقاق حق مردم به وزیر امور خارجه و وزیر نیرو تأکید کرد: حق‌آبه ایران از هیرمند مسئله با اهمیتی است، این مسئله را با جدیت پیگیری کنید. * سفر امیرعبداللهیان به چابهار در ادامه پیگیری‌ها چهارشنبه شب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات استان سیستان و بلوچستان درباره حق‌آبه هیرمند به چابهار سفر کرد. البته قبل از عزیمت به چابهار وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی باز هم به موضوع حق‌آبه اشاره کرد و تامین حق‌آبه ایران از هیرمند به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران خواند. سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حق‌آبه ایران مطابق معاهده هیرمند تأکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد. وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی در چابهار گفت: درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است تا زمان از دست نرفته دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیر هستند و هم مردم سیستان سیراب شوند. طرف افغانستانی مدعی است که سد از آب کافی برخوردار نیست به صراحت به آنها گفتیم طبق عهدنامه ۱۳۵۱ یک تیم مشترک فنی باید این کار را انجام دهد. لذا درخواست سریع ما این است و اسامی را هم دادیم که تیم فنی ما از سد کجکی بازدید کند و بر مبنای آن قضاوت شود که آیا آب در سد وجود دارد یا ندارد.  

دیدگاهتان را بنویسید