Blog

از حدود 4 ماه پیش ارز نیمایی به کاغذ تعلق نگرفته. البته وعده‌هایی به تجار کاغذ از سوی دولت داده شده اما هنوز اجرایی نشده است. نرخ ارزی هم که به تاجر تعلق می‌گیرد با نرخ ارز نیمایی تفاوت دارد و همین روند نادرست باعث افزایش قیمت در آینده می‌شود.

کاغذ هنوز هم معطل ارز نیمایی است/ گرانی کاغذ پایان دارد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات جودو وازا، قیمت کاغذ از ابتدای سال گذشته سیر صعودی خود را پیش گرفت و هنوز که هنوز است از صعود خود عقب نشینی نکرده است؛ طوری که در سال جاری هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به بندی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که پس از افزایش قیمت‌های این بازار در هفته‌های پایانی سال گذشته،‌ قیمت‌ها متعادل شده و به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود. همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۷۰ از بندی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی در روزهای آغازینی که بازار شروع به کار کرده و هنوز قیمت‌ها به ثبات نرسیده است نشان از ادامه این سیر صعودی می‌دهد. تاجران کاغذ در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی فارس می‌گویند: تا زمانی که بازار از گیجی خارج نشود، فروش عمده نخواهیم داشت، اما فروش‌های جزیی در حال حاضر صورت می‌گیرد. ارز نیمایی، وعده‌ای که مسئولین به تجار می‌دهند حدود چهار ماه است که ارز نیمایی به کاغذ تعلق نگرفته است؛ یعنی از اواسط آبان ماه تا به امروز. البته وعده‌هایی به تجار و واردکنندگان کاغذ از سوی دولت داده شده، اما هنوز اجرایی نشده است. دولت برای مسأله کاغذ گفته است که ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تخصیص می‌دهد، اما در حال حاضر ارزی که برای کاغذ تخصیص داده می‌شود، ۳۶ هزار تومان است که این رقم هم باز به دست تاجر نمی‌رسد؛ چرا که تاجر باید این ارز را از صراف بگیرد و نرخی که در پایان این چرخه به دست تاجر می‌رسد، حدود ۴۰ هزار تومان است. همین روند نادرست و تأخیردار تخصیص ارز به کاغذ باعث افزایش قیمت در روزها و ماه‌های آتی خواهد شد؛ افزایش قیمتی که نمی‌توان در حال حاضر تحلیل کرد.

آیا قیمت کاغذ فقط مربوط به دلار است؟ این افزایش قیمت به غیر از افزایش قیمت هزینه‌های جانبی داخل و خارج از کشور است. یعنی قیمت خام هر تن کاغذ که با قیمت جهانی یک هزار و ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد، حدود ۴۴ میلیون تومان می‌شود که با ارز نیمایی ۲۸ هزار تومانی این قیمت حدود ۳۱ میلیون تومان بود. البته هزینه‌های جانبی نیز با توجه به افزایش‌های سال جدید اضافه خواهد شد. به طور مثال هزینه حمل و نقل از بندر به تهران در سال گذشته از ۶ میلیون تومان رشد داشته و به قیمت ۲۲ میلیون تومان در این روزها رسیده است که همه این موضوعات باعث افزایش قیمت نهایی کاغذی که باید به دست مصرف کننده برسد می‌شود. البته این افزایش فقط در قیمت کاغذ نیست، بلکه در پیوست‌هایش نیز این افزایش به طور واضح‌تر دیده می‌شود؛ به عنوان مثال ۶۰ درصد قیمت تمام شده کتاب را کاغذ تشکیل می‌دهد.

با وعده و وعید بازار کنترل نمی‌شود! از سوی دیگر روند نادرست تخصیص ارز باعث تأخیر در واردات و همین تأخیر هم باعث برهم زدن چرخه عرضه و تقاضا می‌شود. زمانی که حجم تقاضا از عرضه بیش‌تر شود آن تاجری که جنس را موجود دارد، تعین‌کننده نرخ بازار است و با تعزیرات حضوری در بازار و انبارها هم این روند تصحیح نمی‌شود. با یک بازنگری در روند سیاست‌گذاری و امور اجرایی‌ حوزه کاغذ می‌توان به بهبود این روند کمک کرد. این انتظار که قیمت کاغذ به نرخ سال گذشته بازگردد و به تبع آن نیز قیمت کتاب کاهش پیدا کند، دور از واقع است و مسئولین باید بازار را در نرخی که وجود دارد به تثبیت برسانند. مسئولین و مدیران مرتبط در این حوزه نیز باید تلاش داشته باشند تا وضعیت در این حوزه به ثبات برسد؛ چرا که با وعده و وعید نمی‌توان بازار را کنترل کرد. جودو وازا، گزارش‌هایی را در خصوص افزایش قیمت کاغذ در سال جدید و به تبع آن نیز افزایش قیمت کتاب در نمایشگاه کتاب تهران تهیه کرده بود که می‌توانید در اخبار مرتبط بخوانید. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید