
یک کارشناس دینی با اشاره به روایتی از امام سجاد (ع) گفت: اثر وضعی هفت گناه، آبرویتان را در جامعه میبرد و پردهها کنار میرود که خودت مقصر هستی.
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی جودو وازا، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از کارشناسان دینی با اشاره به برخی گناهانی که آبروی انسان را میبرد، بیان داشت: در روایتی از امام سجاد (ع) میفرماید: «وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تَکْشِفُ الْغِطَاءَ»، گناهانی که اثر وضعیاش این است که آبروی شما را در جامعه میبرد، پردهها کنار میرود و به عبارتی خودت مقصر هستی. یک: «الِاسْتِدَانَهُ بِغَیْرِ نِیَّهِ الْأَدَاءِ»؛ کسی قرض بگیرد و پس ندهد و نیتش هم این باشد که قرض را پس ندهد. خب! طرف یک بار میآید، دو بار میآید، دفعه سوم داد میزند، فریاد میزند، مردم میفهمند، آبروی شما میرود. طولانیترین آیه قرآن راجع به قرض است وی افزود: شما میدانید طولانیترین آیه قرآن اگر از شما سؤال شد راجع به چیست؟ راجع به قرض است، دوم: «وَ الْإِسْرَافُ فِی النَّفَقَهِ عَلَی الْبَاطِلِ»، کسی که اسراف کند؛ آن هم در مسیر باطل و غلط. حالا مال بد نیست، تمام دنیا یک لقمه در دهان مؤمن شود، کم است. مؤمن خوب است پول داشته باشد. قرآن میگوید هر چه بیشتر، یسارعون فی الخیرات، بدوید. اما بعضیها «وَ الْإِسْرَافُ فِی النَّفَقَهِ عَلَی الْبَاطِلِ» هستند. حجتالاسلام رفیعی ابراز داشت: گناه سوم «وَ الْبُخْلُ عَلَی الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ وَ ذَوِی الْأَرْحَامِ»، بخل بر خانواده و اولاد و فامیل است؛ این هم آبروی انسان را میبرد. شخصی خدمت پیغمبر گرامی اسلام آمد و گفت: مالی را میخواهم انفاق کنم، آقا فرمود: پدر و مادرت زندهاند؟ گفت: بله، حضرت (ص) فرمود: به آنها بده، به آن نیاز دارند، دفعه بعد آمد، فرمود: خانوادهات، دفعه بعد آمد، فرمود: برادرانت، دفعه بعد آمد، فرمود: خویشانت. راهکار نبوی برای همنشین شدن با پیامبر (ص) در بهشت وی ادامه داد: چهارم «وَ سُوءُ الْخُلُقِ»؛ بدخلقی است. همه ما دلمان میخواهد روز قیامت به پیغمبر خدا (ص) نزدیک باشیم. نزدیک بودن پیغمبر یعنی بهشت، یعنی شفاعت. حضرت یک راهکار اساسی داد و فرمود: «أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ ـ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً» نزدیکترین شما به من روز قیامت، خوش اخلاقترین شماست. بالاخره شما وقتی در خانه، بیرون و جامعه، بدخلقی کردی، آن طرف هم با شما تندی میکند، با هم دعوا میکنید، درگیری میشود، این خود به خود در واقع موجب آبرو ریختن میشود. این کارشناس دینی اظهار داشت: پنجم «وَ قِلَّهُ الصَّبْرِ»، کمصبری و عجول بودن شاید معصیت هم نباشد، گرچه اینجا تعبیر ذنوب دارد، اما یک خطای راهبردی است که موجب میشود آبروی انسان برود. کم صبری کند هزینهاش هم بیشتر است. بیش از ۷۰ آیه درباره صبر در قرآن داریم، چقدر توصیه؛ اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا، تَواصَوْا بِالصَّبْرِ، إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ، وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ، به اشکال مختلفی خدای تبارک و تعالی در قرآن این تعریف صبوری و بردباری را، آن هم در محورهای مختلف میگوید.